aluminium rolsteiger

Liever een aluminium rolsteiger?

Soms vraag je je af hoe sommige steigers door de ARBO keuring zijn gekomen. Maar dat is nog niets vergeleken bij deze vorm van steigerbouwen; in Honk Kong worden de ultramoderne wolkenkrabbers gebouwd met behulp van steigers die gemaakt zijn van bamboe.

De schitterende wolkenkrabbers van Hong Kong rijzen hoger dan de meeste andere, maar toch worden ze gebouwd met een, noem het traditionele manier van steigerbouw. De gebouwen zijn dan misschien ultramodern, maar de steigers die helpen bij het bereiken van de top, zijn al eeuwenlang een goed gebruik in Zuidoost-Azië. Geoefende werklui bouwen de steigers rond de gebouwen tot een hoogte van meer dan 300 meter.

Zonder gebruik te maken van al te veel veiligheidsmaatregelen, bouwen ze tot wel 1000 vierkante meter aan steiger per dag, die ze daarna bedekken met kleurrijk nylon. Het enige wat ze daarbij gebruiken zijn 8 meter lange bamboepalen en tiewraps, ja echt!

De steigerbouwers, lokaal bekend onder de naam Taap Pang, gebruiken meer dan 200.000 vierkante meter aan bamboe voor deze enorme gebouwen. Een gemiddelde arbeider verdient daarmee tot wel $HK 1500,- per dag, wat neerkomt op zo’n €150,-.

Peter Steinhauer

De Amerikaanse fotograaf Peter Steinhauer, die sinds 1993 woont en werkt in Azië, heeft vier jaar lang onderzoek gedaan naar deze ongelooflijke gebouwen die boven de stad uitstijgen.

Het verhaal gaat dat het ambacht van deze steigerbouwers al 1500 jaar terug begonnen is, maar in de huidige tijd weer aan populariteit wint. Dit is vooral te danken aan het feit dat de bamboe palen 30 cent goedkoper zijn dan het metalen evenbeeld.

Toch komen er jaarlijks maar 30 tot 50 nieuwe steigerbouwers bij in deze sector. Vooral te wijten aan de beruchte reputatie binnen deze industrie en de slechte arbeidsomstandigheden; verziedende hitte en regelmatig een tropische storm.

Aluminium steiger

Nee, dan lijkt het toch veiliger en zekerder om gewoon te gaan voor een aluminium rolsteiger, ook al haal je daar misschien niet het nieuws mee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *